۹۹+۱ ویژگیِ فردِ سالم از دیدگاه روان‌شناسی (بخش دوم)

ویژگی‌های فرد سالم:

سهتوجه و اهمیتی فوق‌العاده‌ای برای واقعیت قائل است. او از قبل کوشش برای توصیف و تخیل ِ جهان واقع نکرده بلکه تمام توان و نیروی خود را به کار می‌گیرد تا دریابد و کشف کند واقعیت چیست آنگاه اگر آن را دوست ندارد و درست نمی‌داند و نمی‌پذیرد از راه‌های واقع‌بینانه در جهت حل آن بر‌آید. در حالی که فرد نورمال و بیمار، واقعیت را آنگونه که میخواهد می‌بیند و آن‌گونه حس و احساس می‌کند که دوست دارد و کوششی به جهت درک و کشف واقعیت نمی‌کند.

واقعیت(reality) یعنی آنچه که هست(در جهان خارج یا درون ما) بر اساس ابزار، ملاک و میزانی که ما در اختیار داریم تعریف می‌شود. در حالی که ما مانند مترجمی هستیم که از واقعیات جهان، گزارشی مختلف و متفاوت می‌دهیم ولی همه‌ی ما تا حدود زیادی در این ترجمه شبیه و مانند هم هستیم. اگر فرد کوشش کند واقعیت را آنگونه که ابزار و وسایل‌ش گزارش می‌دهد به همان صورت به ذهن ببرد، واقعیت را به عینیت(آبجکتیویتی) نزدیک کرده.  مفهوم عینیت(آبجکتیویتی) این است که فرد واقعیت خارجی را تا جایی که ممکن است به گونه‌ای به درون برده که تصویر و تصوری دقیق از آن واقعیت در ذهن بسازد. در حالی که با دگرگونی واقعیت، وارد مرحله‌ی ذهنیت(سابجکتیویتی) می‌شود. یعنی دگرگونی‌های فراوان در واقعیت ایجاد کرده و آنچه که فرد ساخته و پرداخته، شباهتی به دیگران ندارد.

فرد سالم به دنبال درک واقعیت است و جهان را آنگونه که هست می‌بیند و می‌شناسد و تشخیص می‌دهد و بر اساس عینیتی که تا حد ممکن به واقعیت نزدیک و همچنین مانند دیگران باشد حرکت می‌کند تا بتواند به تعریف موضوعات و اشیاء بپردازد و با تعریف جامع و مانع، همراه با دقت و وسواس از بروز اختلافات و سوءتفاهمات جلوگیری می‌کند و خاطرش آسوده ‌شود گزارشی که از واقعیت می‌گیرد منطبق بر واقعیت است. واقعیت مبنای علم است و امکان درک روابط بین اشیاء را برای انسان فراهم می‌کند.

 

چهارمیل و کوششی فراوان برای کشف و درک حقیقت دارد. سه تعریف معمول و مرسوم برای حقیقت وجود دارد.

تعریف اول واقعیت را در برابر حقیقت قرار می‌دهد. واقعیت یعنی آنچه که هست و حقیقت یعنی آنچه که باید باشد(جنگ در جهان واقعیت است و صلح حقیقت). این تعریف در گفتگوهای فلسفی مذهبی آمده به طوری که گفته شده: دین، حرکت از جهان واقعیت‌ها به جهان حقیقت است و فرد مؤمن کسی است که می‌خواهد واقعیات بد جهان را به حقایق خوب تبدیل کند.

تعریف دوم تطابق شناخت، درک، برداشت و فهم با واقعیت خارجی است(اگر فردی می‌گوید دمای اتاق ۲۵ درجه است و دماسنجی آوردند و دما ۲۵ درجه بود، جمله‌ی آن فرد حقیقت است). از این تعریف در دنیای علم استفاده می‌شود.

تعریف سوم حقیقت عبارتی ست که هرگز در همان مجموعه، عبارت دیگری متضاد و متناقض با آن نمی‌تواند حقیقت باشد(مثلا اگر فردی در ساعتی مشخص در مکانی مشخص باشد، همزمان نمی‌تواند در همان زمان در مکانی دیگر نیز باشد). در سیستم حقوقی ازین معنا و مفهوم حقیقت استفاده می‌شود. وکلا در دفاع از موکل ادعای جمله و عبارتی را می‌کنند که طرف مقابل نتواند جمله و عبارتی متضاد یا متناقض آن بیان کند.

فرد سالم به دنبال کشف و درک حقیقت در هر سه تعریف فوق است.

 

پنج اهمیت، ارزش و اصالتی برای علم قائل است. مفهوم علم دو جنبه دارد، یکی مفهوم عام و کلی است که هر دانسته‌ای را در برابر ندانسته قرار می‌دهد. دیگری ترجمه‌ی کمله‌ی «ساینس» به معنی مجموعه‌ای از آگاهی و شناخت است که جنبه‌ی سیستماتیک، مرتب و منظم داشته و در عین حال از جهان فیزیکی و مادی خبر می‌دهد، قابل اندازه‌گیری و سنجش است و از طریق مشاهده، تجربه و آزمایش به دست آمده و به گونه‌ای شفاف و مشخص ارائه شده و راه را آنگونه باز گزارده که دیگران می‌توانند با نگاه واقع‌بینانه به همان نتایج دست یابند.

اصالت علم به این معنا که علم نه مطلق است و نه قطعی و نهایی ولی با وجود نسبیت‌ش(به دلیل ارتباط با دگرگونی‌ها)  و ناقص بودن‌ش(چون انسانی ست)، تنها و تنها وسیله‌ای است که در موردِ بیشترین ِ جهان، می‌تواند بهترین نظرها را داشته باشد. بسیاری از موضوعات علمی نیستند(قابلتِ اثباتِ رد ندارند). مثلا این عبارت که «وقتی کسی می‌میرد که خدا بخواهد» چون هرگز نمی‌توان ثابت کرد که غلط است، یعنی این جمله علمی نیست اما دلیل بر درستی یا غلطی آن نبوده و در فلسفه و مذهب به اینگونه مسائل پرداخته می‌شود. در جهان علم کوشش بر این است که آزمون‌های قبلی را با دقت بیشتر ارزیابی کنند و علما مرتبا به دنبال یافتن عیب و ایراد و اشکال در فرضیه‌ها و تئوری‌های علمی هستند.

انسان سالم، علم و اصالت علم را به عنوان مهم‌ترین موضوع مرتبط با جهان طبیعت می‌شناسد. فرد سالم جدای از باوری که می‌تواند به عالم غیرمادی داشته و یا نداشته باشد، نهایت آنچه که می‌توان در جهان فیزیکی و مادی به آن دست یافت را تنها در پرتو علم ممکن می‌داند و خارج از آن غیرممکن.

One Response to ۹۹+۱ ویژگیِ فردِ سالم از دیدگاه روان‌شناسی (بخش دوم)

  1. sinohe می‌گه:

    برخی جاها میشه ویرایش بشه شاید
    پاراگراف دوم:
    «مانند از آن واقعیت در ذهن بسازد.»
    «سایل‌ش»——>»وسایلش»
    پاراگراف سه
    «و را آنگونه که هست می‌بیند»
    پاراگراف ماقبل آخر:
    با وجود نسبیت‌ش(به دلیل ارتباط با دگرگونی‌ها)
    نفهمیدم اینو، نسبی بودن علم که اشاره به اینه که علم قطعی نیست، اگر یک میلیارد بار هم فرضی آزمایش شده و رد نشده باز هم در یک آخرمایش بعد احتمال ردش هست، برای همین در فیزیک دیگه مثلا نمیگن «قانون» نیوتون، از «نظریه» به جای واژه ی «قانون» استفاده میکنند…
    @paapak
    میشه لطفا فرکانس تصویر ایرانو بدی، همه جا خرابه یا فقط اینجا😦
    مدتیه برنامه های دکتر هلاکویی را از اونجا ندیدم
    —————————————————–
    پاپک: ممنون سینوهه جان از دقت و توجه‌ت. موارد اصلاحی انجام شد. درباره نسبیت علم که در پرانتز توضیح داده شده به دلیل ارتباط با دگرگونی‌ها، منظور همینی هست که تو میگی به طور خلاصه. تلویزیون تصویر ایران هم از رو هاتبرد رفته ولی به صورت رادیویی از فرکانس زیر قابل دریافته :
    Satellite: Hotbird 6
    Freq: 11642
    SR: 27500
    POL: Hor
    FEC: 3/4

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: